SocLib

Ce e socialismul libertar?

Articol scris the Ulli Diemer în 1997 în care explică semnificaţia termenului 'socialism libertar'.

Textul original pe theanarchistlibrary.org.

Spunem că suntem socialişti libertari. Dar de ce adjectivul? De ce socialism libertar? E socialismul libertar diferit de socialism aşa cum e înţeles el în general?

Problema, şi motivul pentru adjectiv, e că nu există o definiţie a socialismului care e "înţelesă general". Dilema socialismului astăzi e în primul rând dilema înţelesului socialismului, pentru că termenul a fost aplicat unei game de persoane, partide, filozofii, state, şi sisteme sociale, deseori complet antagoniste între ele, atât de atotcuprinzătoare încât însuşi termenul 'socialism' a devenit practic lipsit de sens.

Sunt mai multe variante de socialism existente în prezent decât sunt variante de supe pe rafturile supermarket-urilor, mai multe partide socialiste cu linia corectă decât secte religioase cu monopol pe salvare. Majoritatea popoarelor de pe Pământ sunt guvernate de state care se autoproclamă socialiste, state care afişează între ele antagonismele familiare care sunt considerate de obicei a fi semne distinctive ale imperialismului capitalist, precum şi oricare fel de sistem social existent în prezent, de la tribalismul în declin până la industrialismul avansat. Poate exista vreun înţeles care merită să fie salvat pentru o etichetă care a fost revendicată de Kautsky şi Lenin, de Mao şi Brezhnev, de Gandhi şi Hitler, de Ed Broadbent şi Karl Marx? Înseamnă termenul mai mult decât "drept" sau "bun" pentru susţinătorii lui, "birocratic" sau "rău" pentru inamicii lui?

Tentaţia de a abandona complet eticheta e puternică, de a adopta un termen nou care să indice genul de schimbare socială pe care o propunem. Dar făcând asta ar însemana să încercăm să eschivăm o problemă ce nu prea poate fi evitată. Confuzia terminologică nu e întâmplătoare. Nici nu e "doar" o chestiune de cuvinte. E înrădăcinată în faptul că sistemul dominant social întotdeauna acţionează prin a integra ceea ce nu poate distruge - mişcări, idei, chiar şi cuvinte - şi prin urmare le distruge tocmai prin integrarea lor, prin revendicarea lor. Neagă însăşi posibilitatea unei alternative pentru sine, şi demonstrează această imposibilitate prin absorbirea alternativei şi golirea ei de sens, prin adoptarea unor noi forme şi unui nou limbaj care creează iluzia ca există mai multe opţiuni şi schimbare, în timp ce perpetuează aceleaşi relaţii esenţiale de dominare. Din moment ce principala provocare pentru capitalism a venit de la ceea ce s-a autointitulat socialism, nu e deloc surprinzător că relaţiile sociale capitaliste au supravieţuit în jumatate din lume numindu-se socialiste. 'Socialism' a devenit un alt nume pentru capitalism, o altă formă de capitalism: în 'victorie', socialismul a fost mult mai îngropat decât ar fi putut vreodată să fie în înfrângere. Capitalismul a dizolvat alternativa socialistă prin furtul numelui său, limbajului său şi viselor sale. Trebuie sa le luăm înapoi, pentru că fără cuvinte nu există concepte, şi unde ne există un limbaj al libertăţii, nu poate există vreun vis de liberare.

Prin urmare, nu putem pur şi simplu abdica terminologia socialismului şi să inventăm arbitrar etichete noi. Ar fi inutil să facem asta, atât pentru că orice termen nou va fi secătuit în mod similar dacă va căpăta recunoaştere populară, cât şi pentru că limbajul libertăţii existent se referă la înţelesuri şi istorie care trebuie recuperate de la cei care acum le suprimă revendicându-le. Cuvinte cum ar fi 'socialism', 'revoluţie', 'democraţie' şi 'libertate' conţin în sine o critică a ordinii existente. Critica poate fi realizată doar prin recucerirea ei şi dându-i o viaţă nouă, nu prin abandonarea ei şi cautarea alteia.

Pentru motivul ăsta, pornim cu termenul 'socialism' şi îl urmăm cu adjectivul 'libertar', care începe să elaboreze primul termen şi care simultan îl transforma într-un termen nou, diferenţiându-l de toate celelalte 'socialisme'. Poate cel mai important, adjectivul 'libertar' stârneşte întrebări în minţile celor care îl întâlnesc, în timp ce termenul 'socialism' de unul singur tinde să fie luat drept de la sine înţeles, să acţioneze ca un vas pe care fiecare persoană îl umple cu proprile idei preconcepute.

Şi prin stârnirea întrebărilor, termenul socialism libertar iniţiază primul pas într-un proces de critică care trebuie aplicat în mod egal atât capitalismului cât şi 'socialismului' aşa cum e "înţeles în general". Acest proces de critică n-a produs niciun rezultat final care să poată fi prezentat ca o imagine cuprinzătoare a socialismului libertar. Într-adevăr, chiar conceptul de critică stă în opoziţie cu de ideea de a avea rezultate finale. Ce e prezentat aici sunt nişte începuturi, nişte teme pentru elaborare. Majoritatea ideilor prezentate aici nu sunt noi, dar nici nu sunt în general acceptate.

Ce înseamnă termenul 'socialism libertar'?

"Există un singur motiv pentru a fi un revoluţionar - pentru că e cel mai bun mod de a trăi."